دوباره جام جهانی اروپا مقدماتی جام جهانی 2018

دوباره: جام جهانی اروپا مقدماتی جام جهانی 2018 آلمان سن مارینو alman sen مارینو moghadamati jam jahani 2018

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری زنان عربستان و افغانستان در موسیقی از کشور عزیزمان ایران پیشی گرفته‌اند

نزهت امیری را نخستین بانوی ایرانی در زمینه رهبری ارکستر می‌دانند. او که سال ۱۳۸۴ چهار کنسرت را با همکاری ارکستر حسین دهلوی رهبری کرده بود قرار است یکبار دیگر در

زنان عربستان و افغانستان در موسیقی از کشور عزیزمان ایران پیشی گرفته‌اند

زنان عربستان و افغانستان در موسیقی از کشور عزیزمان ایران پیشی گرفته اند

عبارات مهم : ایران

نزهت امیری را نخستین بانوی ایرانی در زمینه رهبری ارکستر می دانند. او که سال ۱۳۸۴ چهار کنسرت را با همکاری ارکستر حسین دهلوی رهبری کرده بود قرار است یکبار دیگر در تالار وحدت در مقام رهبر ارکستر روی صحنه برود.

به گزارش ایلنا، نزهت امیری را نخستین بانوی ایرانی در زمینه رهبری ارکستر می دانند. او که سال ۱۳۸۴ چهار کنسرت را در سالن های تالار وحدت و فرهنگسرای بهمن با همکاری ارکستر حسین دهلوی رهبری کرده بود،؛ قرار است یکبار دیگر در تالار وحدت در مقام رهبر ارکستر روی صحنه برود؛ البته این بار با همراهی «ارکستر نغمه باران» به خوانندگی علی امیرقاسمی و در جریان سی و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر. یک ماه نیم قبل نیز نزهت امیری در کنسرتی دیگر به نفع زلزله زدگان کرمانشاه روی صحنه رفت. با او راجع به «نحوی تشکیل ارکستر حسین دهلوی و رهبری آن»، «اجرای ارکستر نغمه باران به رهبری او در جشنواره موسیقی فجر امسال»، «پروسه کار حوزه موسیقی از ابتدا تا رهبری ارکستر»، «مشکلات بانوان موزیسین» و بسیاری پرسشها دیگر گفتگو کرده ایم.

نزهت امیری (رهبر ارکستر نغمه باران) راجع به حضور خود و ارکستر تحت رهبری اش در جشنواره موسیقی فجر گفت: ارکستر نغمه باران از ۵ مردادماه امسال من را به عنون رهبر میهمان دعوت کردند و از آن وقت با آنها همکاری می کنم. این ارکستر از حدود ده سال قبل فعالیت خودش را با تلاش های بی وقفه بسیاری از همین دوستان شروع کرده و هر در هر دوره ای با رهبران مختلفی کار کرده اند. این ارکستر را می توان ارکستر ملی نغمه باران نیز نامید؛ سازهایی که در کشور عزیزمان ایران به عنوان سازهای ملی آشنا می شوند به علاوه سازهای زهی ارکستر مجلسی و ۴ گروه سازی دیگر در این ارکستر استفاده می شوند. سازهای بادی چوبی به طور کامل در ارکستر وجود دارد؛ البته فاگوت نداریم. نوازنده ساز ابوا نیز جهت این کنسرت به ما پیوسته است.

این موزیسین در ادامه افزود: در تمام این سال ها به این شکل عمل شده است که جهت اجراهای متفاوت بعضی نوازندگان بعضی سازها که در ارکستر وجود ندارد به ارکستر دعوت می شوند. ما در حال حاضر دو نوازنده ساکسیفون آلتو داریم که نقش فاگوت یا باسون را در ارکستر ایفا می کنند. اعضای ارکستر در اجرای ۹ آذر ماه که به نفع زلزله زدگان در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت، حدود ۵۵ نفر بودند. ما جهت اجرا در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تعدادی از نوازندگان دیگر را نیز به ارکستر اضافه کرده ایم. همچنین گروه کر ارکستر را که فقط از بانوان تشکیل شده است است تکمیل کرده ایم؛ ما از گروه کر شماره ۲ فرهنگسرای ارسباران تقاضا کردیم که گروه مردها آنها به جمع ما بپیوندند و در همین وقت کوتاه نت هایی برایشان تنظیم شده است تا در این اجرا ما را همراهی کنند. در واقع در این اجرا جمع نوازندگان و اعضای گروه کر بیش از ۷۰ نفر هستند که ارکستر نغمه باران را همراهی می کنند.

وی همچنین راجع به رپرتوار ارکستر نغمه باران جهت اجرای ۲۶ دی در تالار وحدت عنوان کرد: رپرتوار اجرا از اساتید متفاوت گزینش شده است هست. بخشی از آن مانند برنامه گلها از ساخته های استاد همایون خرم و بزرگ لشگری هست. همچنین قطعه «خاک مهر آئین» ساخته علی اکبر قربانی نیز در این کنسرت اجرا خواهد شد. علاوه بر اینها سه قطعه غیر آوازی نیز درنظر گرفته شده است که دو قطعه «شوشتری» یا همان به زندان و «کنسرتینو جهت سنتور و ارکستر» از استاد دهلوی و «ماهور جهت ارکستر و ویلن» از استاد مرتضی حنانه هستند. البته ما فقط دو موومان از «کنسرتینو جهت سنتور و ارکستر» را به نت درآورده ایم و اجرا خواهیم کرد علت مهم آن هم این است که به نت درآوردن چنین کاری هزینه بر است و از آنجا که ما همچنان بدون اسپانسر فعالیت می کنیم فقط در این حد توانستیم کار را به نت درآوریم.

نزهت امیری گفت: موزیسین های بسیاری بدون هیچ چشمداشتی وقت زیادی را صرف کرده اند و فعالیت می کنند تا چنین کاری روی صحنه برود. اگر مدیریت صحیح حمایتی فرهنگی وجود داشته باشد قطعا نتیجه های بهتری هم به دست می آید. ببنید در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهای فرهنگی دولتی و شهرداری ها چنین ارکسترهایی را تحت پوشش قرار می دهند که در اینجا وجود ندارد. به اینها اضافه کنید مشکل ها و کمبودهایی را که از نظر نتاسیون و دسترسی به آثار با آن مواجه هستیم و جهت چنین مواردی باید پرسشها و هزینه های بسیاری نیز مجبور می شویم.

این رهبر ارکستر همچنین در مورد فعالیت خود تا زمانی که رهبری ارکستر حسین دهلوی را برعهده گرفت، گفت: من سال ۱۳۵۸ دیپلم گرفتم و از همان وقت وارد عرصه موسیقی شدم؛ ولی به واسطه انقلاب فرهنگی که ده سال دانشگاه ها و مراکز موسیقی را تعطیل کرد، من نیز ده سال از دانشگاه عقب ماندم. البته در این ده سال خوشبختانه توانسته از محضر بسیاری از اساتید بزرگ موسیقی کشورمان استفاده کنم و شاگردی ارزش را انجام دادم و تمام دروس دانشگاهی را پیش از ورود به دانشگاه در سال ۱۳۶۸ با این اساتید کار کردم. زمانی که وارد دانشکده هنرهای قشنگ شده است به نوعی یگر دانشگاه جهت من چیز خاصی نداشت و تنها نیاز به این مدرک داشتم تا از نظر آکادمیک هم ثابت کنم که چنین مدرکی دارم و بتوانم فعالیت موسیقی خود را دنبال کنم.

وی در ادامه افزود: همواره گرایشم در موسیقی رهبری ارکستر بود و از آنجا که می دانستم چنین رشته ای در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد هنگامی که با بعضی از اساتید در این زمینه مشورت کردم گفتند در رشته آهنگسازی ادامه تحصیل بدهم که تقریبا واحدهای ارزش یکسان هست. بعد از آخر فوق لیسانس آهنگسازی در سال ۱۳۸۲ از آنجا که شاگرد استاد دهلوی بودم درس «تلفیق شعر و موسیقی» ایشان و همچنین «مبانی و اصول اجرا» و «آواز جمعی» را در دانشگاه تدریس کردم. در همین وقت بود که از استاد دهلوی خواهش کردم ارکستر مضرابی ایشان را راه اندازی کنم و نت هایشان را در اختیارم قرار بدهند. استاد دهلوی در سال ۱۳۷۰-۷۱ ارکسترشان را تشکیل دادند و اجرایی را هم روی صحنه بردند که فیلم این اجرا را می توانید پیدا کنید و ببینید. بعدها در سال ۱۳۸۴ من با شاگردان همان کسانی که با استاد دهلوی کار کرده بودند و تحصیلکرده های دانشگاهی بودند ارکستر استاد دهلوی را یکبار دیگر راه اندازی کردیم و حدود یکسال تمرین داشتیم.

نزهت امیری راجع به شکل گیری دوباره ارکستر حسین دهلوی افزود: البته هنگامی که من پیشنهاد تشکیل دوباره این ارکستر را دادم، استاد دهلوی در ابتدا مقاومت می کردند و می گفتند چنین کاری حتما باید با کمک یک اسپانسر دولتی انجام شود و اگر غیر از این باشد به شما آسیب می زند و شما را از پا می اندازد و بعد از چند صباحی کار تعطیل می شود و همه کسانی که همکاری کرده اند را سرخورده می کند. ایشان حتی اسپانسر شخصی را در این زمینه نیز قبول نداشتند. من جهت انجام این کار اصرار کردم و توانستم رضایت ایشان را بگیرم. در نهایت این ارکستر تشکیل شد و در سال ۱۳۸۴ توانستیم ۴ شب اجرا برگزار کردیم. دو شب اجرا در شهریور ماه همان سال در فرهنگسرای بهمن روی صحنه بردیم و ۲ شب هم در دهه فجر در تالار وحدت به اجرای برنامه پراختیم. استاد فرید عمران بعدها به من گفت که در شورای فرهنگی از این اجرا تعریف کرده بود و بقیه اعضا نیز قبول کرده بودند و این برایم بسیار ارزشمند بود.

زنان عربستان و افغانستان در موسیقی از کشور عزیزمان ایران پیشی گرفته‌اند

این موزیسین همچنین راجع به اینکه بسیاری او را نخستین بانوی ایرانی رهبر ارکستر می دانند، گفت: ما قبل از انقلاب زنان بسیاری داشتیم که در زمینه موسیقی بسیار تلاش کرده اند ولی به علت دشواری راه بسیاری از این زنان ناکام ماندند. به عنوان نمونه زن گلنوش خالقی گروه کر حرفه ای را به راه انداختند و می دانم که یک ارکستر مجلسی هم با ایشان همکاری می کرد. یا به عنوان نمونه اساتید دیگری بودند که در هنرستان فعالیت می کردند و گروه های دانش آموزان و دانشجویان داشتند. ولی رهبر با این شکل که خودش نوازندگی نکند و در جو ارکستر بایستد و پارتیتور در مقابلش قرار بدهد و نقش کلاسیک رهبری را ایفا کند، ما در خود کشور عزیزمان ایران نداشتیم. در سال ۱۳۸۹ نیز چند سال بعد از تجربه ای که ما با ارکستر استاد دهلوی روی صحنه بردیم، زن نازنین آقاخانی قرار بود با ارکستر سمفونیک پایتخت کشور عزیزمان ایران به عنوان رهبری روی صحنه برود که به بنا به دلایلی آن اجرا هم اتفاق نیفتاد.

وی راجع به حضور پررنگ بانوان موزیسین در عرصه های جدی هنر موسیقی نیز گفت: امروز زنان کشورهای اطراف مان مانند زنان عربستان و افغانستان در حالی دارند از ما پیشی می گیرند که ما در گذشته بسیار جلوتر از آنها بوده ایم؛ قطعا ما حسادت نمی کنیم ولی این هشدار را می دهم که هنگامی که چیزی در مسیر طبیعی خودش رشد نکند سر از زیر زمین ها درمی آورد. باید این پرسش را امروز پرسید که آیا ما به طور جدی موسیقی زیر زمینی داریم؟ الان ما در تمام کشور عزیزمان ایران دو سالن داریم که اجرای خاص بانوان در آنها مجوز می گیرد؛ یکی تالار وحدت و دیگری سالن فرهنگسرای نیاوران هست. خب ما انتظار داریم توجه بیشتری را در زمینه اجرا به بانوان موزیسین نیز صورت بگیرد. در این زمینه البته در حال حاضر جمعی از بانوان موزیسین در حال جمع آوری امضای جهت اضافه تر شدن سالن های اجرای خاص بانوان هستند. یک گروه بانوان باید شش ماه در نوبت بماند تا وقت اجرا پیدا کند. خب چنین شرایطی اصلا جالب نیست.

نزهت امیری همچنین راجع به مسئله آرشیو موسیقی نیز گفت: یکی از پرسشها جدی جامعه موسیقی این است که اصلا آرشیوی مناسبی در زمینه موسیقی وجود ندارد. جهت مثال هنگامی که شما به آرشیو موسیقی تالار وحدت می روید جهت فرهنگ این مرز و بوم گریه تان می گیرد؛ کاغذها پوسیده اند و تلاشی جهت نگهداری بهتر آنها و یا ذخیره کردنشان در حافظه های رایانه ای صورت نگفته است.

واژه های کلیدی: ایران | ارکستر | ایرانی | موسیقی | تالار وحدت | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz