دوباره جام جهانی اروپا مقدماتی جام جهانی 2018

دوباره: جام جهانی اروپا مقدماتی جام جهانی 2018 آلمان سن مارینو alman sen مارینو moghadamati jam jahani 2018

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری همه چیز راجع به مستند غیرفوتبالیِ «به‌وقت جام»

روزی که خبرگزاری بسیج تیتر زد ​«ثریا تعطیل شد تا نود دیدبان پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشد!» و در آخر نوشت: «واقعیت آن است که رسانه ملی از نجابت فرزند های حزب

همه چیز راجع به مستند غیرفوتبالیِ «به‌وقت جام»

همه چیز راجع به مستند غیرفوتبالیِ «به وقت جام»

عبارات مهم : تبلیغ

روزی که خبرگزاری بسیج تیتر زد ​«ثریا تعطیل شد تا نود دیدبان پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشد!» و در آخر نوشت: «واقعیت آن است که رسانه ملی از نجابت فرزند های حزب الهی در برنامه ثریا حُسن استفاده و آن را محدود می کند و در مقابلِ پررویی برنامه ای مانند نود که بارها و بارها پا را از گلیم خود درازتر کرده سکوت می کند!» معلوم بود که چه خوابی جهت فردوسی پور و برنامه اش دیده اند؛ این بار ولی در یک صف آراییِ جدید: «ثریا» در قالب «به وقت جام» و «نود» در قالب «بیست هجده». ماجرا از این قرار است که این روزها مستندی به نام «به وقت جام» لابه لای برنامه تلویزیونی «بیست هجده» پخش می شود؛ مستندی که فردوسی پور و تیمش نقشی در تهیه و تولیدِ آن نداشته اند.

«به وقت جام» بر وزن «به وقت شام»
این مستند علی رغم دیگر مستندهای این چنینی که معمولا از شبکه افق یا دیگر شبکه ها پخش می شود، عنوان بندی ندارد؛ یعنی در ابتدا فقط زیرنویس می شود که «مستند به وقت جام» و در انتها هم نام مجریِ طرح آورده می شود: «موسسه دیدبان پیشرفت فردا.» البته این مستند در سایت هایی که بازنشر می شود یک کپشن هم دارد: «مستند به وقت جام که از شبکه سه سیما پخش می شود، نگاهی متفاوت دارد به کشور های حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه.»

غیرفوتبالی ترین مستند در فوتبالی ترین برنامه
«به وقت جام» برعکس اسم و وقت پخشش ربط چندانی به فوتبال ندارد. فوتبال برایش ابزاری است که به مدد آن رویکرد خود را تبلیغ کند. در واقع، این مستند به بهانه بازی های جام جهانی، سیاست گذاری های کشورهای متفاوت حاضر در جام جهانی در برابر حاکمیت کشور عزیزمان ایران را گزینش و متناسب با رویکرد خود نقد می کند. به عنوان نمونه در قسمت عربستان با یک دانشجوی ایرانی که در این کشور درس می خواند، همراه می شود یا حتی از دل پرداختن به «محمد صلاح» به آمریکا می رسد. در این میان در تمام وقت ها سراغ کشور خودمان و برنامه دولتمردانش می رود. البته فوتبال در حال حاضر مهمترین ورزش دنیا است و عجیب نیست که برنامه سازان اثر خود را لابه لای برنامه پرمخاطب «بیست هجده» و بدون هماهنگی با سازندگانش پخش کنند. در واقع آنها تایم طلایی تلویزیون را در اختیار گرفته اند تا به موثرترین روش، مخاطب را تحت تأثیر قرار بدهند.

پشت پرده چه خبر است؟
«موسسه دیدبان پیشرفت فردا» تنها عنوانی است که در این مستند دیده می شود؛ عنوانی که نزدیک به شعار یک برنامه تلویزیونی به نام «ثریا» است: «دیدبانی جهت پیشرفت ایران.» «ثریا» در ابتدای کار نشان داد که برنامه ای جهت معرفی و بررسی پیشرفت های علمی کشور هست؛ ولی رفته رفته رویکرد جدیدی به خود گرفت و به تریبونی جهت نقد کنایه آمیزِ برنامه های دولت تبدیل شد. این برنامه فردای دعوت از دولتمردان خبری با عنوان پشت پرده در خبرگزاری فارس منتشر کرد. «ثریا» از تهیه کننده و مجری اش (محسن مقصودی) صورت ای متعهد و انقلابی نمایش می داد.

این بار ولی آنها ردی از خود در کار جدیدشان به جا نگذاشته اند؛ چراکه دنبال تاثیرِ حداکثری هستند و با تصورِ سفید مخاطبان کار دارند. تنها جایی که می شود تبلیغ این برنامه را دید، پیج اینستاگرام برنامه تلویزیونی ثریا هست. آنها مدام با استوری و پُست، برنامه جدیدشان را تبلیغ می کنند. زیر پُست های مربوط به مستند «به وقت جام» یک کامنتِ پرتکرار به چشم می خورد: «به صفحه حامیان دکتر رییسی بپیوندید.» در بخش تگ های صفحه هم حضور یک فرد پُربسامد است: «علی اکبر رائفی پور.» درضمن، خبرگزاری دانشجو و پایگاه خبری نسیم آنلاین هم جهت این مستند تبلیغ می کنند. شما از این نام ها چه چیزی دستگیرتان می شود؟

جُرم «نود»: پُرمخاطب بودن
برنامه تلویزیونی «نود» نمونه برنامه موفق در جذب مخاطب هست. در سال های اخیر بسیاری از برنامه سازان تلاش کرده اند ورژنی از «نود» را در حوزه کاریِ خود بسازند؛ ولی هیچ یک موفق نبوده اند. خبرگزاری ها و پایگاه های خبری که «ثریا» و خط فکری آن را تبلیغ می کنند، مدام دست به قیاسِ این برنامه با «نود» می زنند. جهت نمونه پایگاه ٥٩٨ (متعلق به موسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال) تیتر زده است «اگر به جای «محسن مقصودی ثریا»، «عادل فردوسی پور نود» روبه روی وزیر بهداشت نشسته بود»، این موارد نشان می دهد که آنها «نود» را به عنوان یک برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار نشانه گرفته اند و حالا هم روی کار تازه تیم فردوسی پور (بیست هجده) زوم کرده اند.کسی فکرش را نمی کرد همزمان با شروع بازی های جام جهانی برنامه سازان «ثریا» به موازات برنامه سازان «نود» انتقام بگیرند: محسن مقصودی رودرروی فردوسی پور. به نظر شما این تقابل چقدر عادلانه است؟!

روزنامه شهروند

همه چیز راجع به مستند غیرفوتبالیِ «به‌وقت جام»

واژه های کلیدی: تبلیغ | مستند | برنامه | جام جهانی | جام جهانی | فردوسی پور | عادل فردوسی پور | برنامه تلویزیونی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz